Antimobbekampagne: Lovgivning på området
Lovgivning på området
Hos Klassetrivsel er vi optaget af elevernes trivsel, og vi har derfor indledt en kampagne omkring antimobning. Kampagnen vil indeholde forskellige tekster, som alle berører arbejdet med antimobning. Indledningsvis er her en tekst, som kort opridser de væsentligste handlepligter, skolerne har i forbindelse med arbejdet med antimobning.
Vi håber, du får glæde af denne og de øvrige indlæg om arbejdet med antimobning.
Nedenstående skitserer lovgivningsgrundlaget for udarbejdelse af værdiregelsæt, antimobbestrategi, handleplan ved konkret mobbesag og Den Nationale Klageinstans mod mobning.
Undervisningsmiljøloven
”Elever, studerende og andre deltagere i offentlig og privat undervisning har ret til et godt undervisningsmiljø, således at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Undervisningsmiljøet på skoler og uddannelsesinstitutioner (uddannelsessteder) skal fremme deltagernes muligheder for udvikling og læring og omfatter derfor også uddannelsesstedets psykiske og æstetiske miljø.” Undervisningsmiljøloven (2001, §1) https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2001/166 |
1. Værdiregelsæt
Der skal udarbejdes et værdiregelsæt, som skal fremme den gode omgangsform og adfærd blandt alle deltagere i skolen.
Alle skoler er ifølge Undervisningsmiljøloven forpligtet på at arbejde med det psykiske arbejdsmiljø og dermed sikre trivslen på uddannelsesstedet.
Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen
|
2. Antimobbestrategi
Alle skoler skal udarbejde en antimobbestrategi, som skal være offentlig tilgængelig. Her skal skolens ledelse skitsere, hvordan man vil forebygge og håndtere mobning og mistrivsel.
En virksom antimobbestrategi er funderet på et stærkt og veldefineret værdiregelsæt. Antimobbestrategien skal tage udgangspunkt i det fællesskabsorienterede mobbesyn.
Antimobbestrategi
En antimobbestrategi skal indeholde retningslinjer for:
Antimobbestrategien skal være tilgængelig på skolens hjemmeside |
Skabelon til udarbejdelse af Værdiregelsæt og Antimobbestrategi fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM).
3. Handlingsplan i tilfælde af mobning eller mobbelignende situation
Alle skoler skal udarbejde en antimobbestrategi, som skal være offentlig tilgængelig. Her skal skolens ledelse skitsere, hvordan man vil forebygge og håndtere mobning og mistrivsel.
En virksom antimobbestrategi er funderet på et stærkt og veldefineret værdiregelsæt. Antimobbestrategien skal tage udgangspunkt i det fællesskabsorienterede mobbesyn.
Handlingsplan og midlertidige foranstaltninger
https://dcum.dk/media/3221/afdaekning22.pdf
|
4. Den Nationale Klageinstans mod Mobning
Den Nationale Klageinstans mod Mobning Hvis forældrene ikke er tilfredse med skolens håndtering af en sag om mobning eller lignende, eller hvis løsningen ikke er tilstrækkelig, kan de klage til skolens øverst ansvarlige, som enten er kommunalbestyrelsen eller skolebestyrelsen. Den øverst ansvarlige skal undersøge, om skolen har overholdt loven. Det skal undersøges:
Herefter vurderes det, om forældrene får medhold i deres klage. I tilfælde af at forældrene ikke får medhold, kan klagen videresendes til Den Nationale Klageinstans mod Mobning under Dansk Center for Undervisningsmiljø. |