FAQ – Find svar på de mest almindelige spørgsmål

 

Herunder finder du en liste over de mest stillede spørgsmål. Måske kan du også finde svar på DIT spørgsmål?

Se vores vejledninger i vores vejledningsmodul

Jeg kan ikke finde sociogrammerne

Du finder sociogrammerne ved at gå til den deltagergruppe du ønsker at se sociogrammer for. Tryk på deltagergruppens navn og gå til det sociogramspørgsmål du ønsker via pilene for oven i rapporten. Se også hvordan i vores vejledning.

Du kan også se vores video om at tilgå rapporter i Klassetrivsel.

Hvis du fortsat ikke kan finde sociogrammerne kan du undersøge om du har oprettet undersøgelsen som en anonym undersøgelse. Hvis dette er tilfældet, så er der ingen sociogrammer at finde i rapporten.

Hvordan uploader jeg deltagere manuelt?

For at uploade deltagere manuelt, skal funktionen være tilgængelig for den skole du er på.

Hvis du skal uploade deltagere manuelt kan du følge vores vejledninger hertil. Der er flere muligheder:

Google Sheets

Excel

Hvordan tilføjer jeg billeder til deltagere?

For at tilføje billeder på deltagere skal du være enhedsadministrator.

Er du enhedsadministrator og skal uploade deltagerbilleder, så kan du læse hvordan du gør i vores vejledning vedrørende administration af Klassetrivsel

Hvorfor kan jeg ikke opdatere deltagerbilleder i min undersøgelse?

Det mest sandsynlige, er at det ikke er uploadet billeder på alle deltagere i din deltagergruppe.

Tag kontakt til din enhedsadministrator, som kan tjekke, at der er uploadet billeder på alle relevante elever.

Se hvordan man uploader deltagerbilleder her.

Hvordan printer jeg en rapport?

For at kunne printe en rapport skal du have rollen Printmanager.

Hvis du er kommunalt ansat er det kommunen, der beslutter om denne rolle skal være tilgængelig.

Er du ansat på en privat skole, er det skolens ledelse, der kontakter os, for at få licensen til at kunne printe.

Du kan se, hvordan du kan printe, hvis du har rollen Printmanager

Hvis du mener, du skal have rollen Printmanager, kan du bede din Enhedsadministrator om at tildele dig rollen. Hvis din Enhedsadministrator ikke kan tildele dig rollen, kan du henvende dig på info@klassetrivsel.dk

Hvordan får jeg en bruger i Klassetrivsel?

For at få en bruger skal du være tilknyttet din skole i STIL. Når du har en bruger logger du ind med din UNI-login.

Hvorfor kan jeg ikke dele en undersøgelse med min kollega?

Hvis du ikke kan finde din kollega på listen over brugere, du kan dele med, så er det sandsynligvis fordi din kollega ikke har været logget ind i Klassetrivsel endnu. Du skal bede din kollega om at logge ind og herefter vil du kunne finde din kollega på listen over personer du kan dele med.

Hvordan deler jeg resultater med min kollega?

Du kan dele resultater med din kollega, hvis denne tidligere har været logget ind i Klassetrivsel.

Du kan læse, hvordan du bærer dig ad lige her.

Jeg kan ikke finde den undersøgelse, jeg skal bruge.

Skal du bruge en undersøgelse, som du ikke kan finde, fordi du ikke kan huske, hvem, der har oprettet den, så kan skolens Superbruger finde den for dig. En Superbruger kan se alle undersøgelser og hvem, der har oprettet dem på en enhed. Derved kan undersøgelsen lokaliseres.

Har din skole ingen Superbruger, så kan du bede din enhedsadministrator om at tildele rollen til en relevant medarbejder på din skole. Læs hvordan roller tildeles her.

Jeg har opdaget en fejl i min undersøgelse. Kan jeg rette den?

Desværre kan du ikke rette i en undersøgelse, når den er udgivet.

Det du kan gøre, er at kopiere undersøgelsen, rette fejlen, tilkoble deltagerne igen og så udgive din undersøgelse igen.

Læs hvordan du kopierer en undersøgelse her

Hvad gør jeg, hvis min skole ikke har nogen Enhedsadministrator?

Hvis din skole ikke har en Enhedsadministrator, så skal du eller din leder kontakte os på info@klassetrivsel.dk, så hjælper vi med, at skolen får en ny Enhedsadministrator.

Hvis du ikke ved om skolen har en Enhedsadministrator eller hvis den har, så hvem det er, kan du altid se det, ved at trykke på “Administration” i øverste menulinje, når du er logget ind.

Hvorfor kan jeg ikke oprette en undersøgelse?

Hvis du oplever, at du ikke kan oprette en undersøgelse, er det fordi du ikke har de fornødne rettigheder. 

Kontakt din Enhedsadministrator og bed om at få en brugerrolle, som giver rettighed til at oprette undersøgelser. Du kan se, hvem der enhedsadministrator ved at trykke på “Administration” i øverste menulinje. Her kan du se, hvem der er Enhedsadministrator på din skole.

Hvem kan deltagerne vælge i et sociogram?

Deltagere kan vælge øvrige deltagere inden for den SAMME deltagergruppe. Hvis du vil give deltagerne mulighed for at vælge deltagere fra andre klasser, så skal du placere dem i samme deltagergruppe. 

Du kan se, hvordan du opretter deltagergrupper her.

Hvordan kan jeg se om en deltager er færdig med sin besvarelse?

Hvis du ønsker at tjekke om en deltager er færdig med sin besvarelse, kan du gøre følgende:

  1. Vælg den undersøgelse det drejer sig om
  2. Gå til fanen deltagere
  3. Lokaliser deltagergruppen og find den deltager du vil se om har gennemført besvarelsen
  4. Ud for deltagerens navn (til højre) finder du tre prikker. De tre prikker indikerer at deltageren HAR besvaret. Hvis deltageren IKKE har besvaret undersøgelsen, vil der IKKE være tre prikker.

Du kan også læse mere i vores e-learning om Administration