Klassetrivselbloggen – vores bibliotek med artikler, indlæg og inspiration i trivsels- og relationsarbeidet.

Klassetrivsel som medierende led

Klassetrivsel som medierende led

Hvordan kan et værktøj som Klassetrivsel være med til at kvalificere dialogen mellem elever og deres lærere og/eller institutioner? Dette spørgsmål støder vi på ind i mellem på vores kontor. Derfor har et indlæg som dette fundet vej til tegnebrættet og nu bloggen. I indlægget vil vi komme omkring, hvorfor det i nogle sammenhænge er relevant at bruge et medierende redskab som Klassetrivsel, når man arbejder med mennesker, her særligt børn og unge.

læs mere
Hvor går grænsen? Indlæg i GDPR-bloggen om spørgeetik

Hvor går grænsen? Indlæg i GDPR-bloggen om spørgeetik

Vi, i Klassetrivsel, ønsker at formidle rammer for, at der kan gennemføres spørgeundersøgelser, hvor etikken er i orden og hvor børnene erfarer, at det er trygt og relevant at svare på en undersøgelse. Hertil er vores opfordring helt klar: Gennemfør trivselsundersøgelser med spørgsmål der er aktuelle for børnenes og de unges hverdag i klassen. Lad grundlaget være den positive interesse for børn og unges egen opfattelse af deres hverdag.

læs mere
Information vedr. vedtag i sag om Arendal kommune og brug af Spekter

Information vedr. vedtag i sag om Arendal kommune og brug af Spekter

​Dette er kopi af et informationsbrev sendt 4. november 2019, til vores norske kunder. Datatilsynet i Norge sendte i slutningen af oktober, et vedtag med forbud vedrørende en kommunes brug af spørgeundersøgelsen Spekter. Centrale punkter i vedtaget, var blandt andet kommunens praktiske pligter ved behandling af persondata og ordlyden i nogle af spørgsmålene i mobbeundersøgelsen der beder børnene om at navngive hhv. de der mobber og larmer.

læs mere
Fra negativ til positiv selvopfattelse

Fra negativ til positiv selvopfattelse

Blogindlægget her vil sætte fokus på, hvordan du kan bruge en visuel tilgang til at arbejde med den enkelte elev. Det du skal til at læse, er en fremgangsmåde til hvordan to lærere arbejder med en enkelt elevs selvopfattelse. De bruger et visuelt værktøj til at illustrere for eleven, at virkeligheden faktisk ser anderledes ud, end eleven selv opfatter den.

læs mere