
Klassetrivselbloggen – vores bibliotek med artikler, indlæg og inspiration i trivsels- og relationsarbejdet.
Antimobbekampagne 2: Forebyggende arbejde i relation til at sikre trivsel og undgå at mobning opstår
Mobning er et udbredt fænomen, og dansk forskning viser, at alle klasser har erfaring med mobning i en eller anden grad. Hvert niende barn oplever at blive mobbet, hvilket svarer til, at der i gennemsnit sidder et par stykker i hver skoleklasse, der har eller har haft den slags oplevelser.
Antimobbekampagne 1: At sikre trivslen er den bedste antimobbestrategi
Læs her, hvordan Klassetrivsel kan understøtte den enkelte skole i bestræbelserne på at sikre stærke og sunde børnefællesskaber og inkluderende læringsmiljøer ved at inddrage trivselsværktøjet i antimobbestrategien
Antimobbekampagne: Definition af mobning
I en dansk kontekst stammer det fællesskabsorienterede mobbesyn fra det tværfaglige forskningsprojekt eXbus (Exploring Bullying in Schools). Forskningsprojektet gik væk fra en udelukkende personpsykologisk tilgang til mobning og inddrog pædagogiske, socialpsykologiske og filosofiske vinkler i undersøgelsen af mobningens komplekse mekanismer. Projektet bygger ovenpå den hidtidige forskning og udvider mobbebegrebet.
Antimobbekampagne: Lovgivning på området
En skitsering af lovgivningsgrundlaget for udarbejdelse af værdiregelsæt, antimobbestrategi, handleplan ved konkret mobbesag og Den Nationale Klageinstans mod mobning.
De fire roller
De fire roller er en social leg, hvor eleverne lærer om de forskellige “roller” i en diskussion. Eleverne træner at argumentere for synsvinkler og hvordan man interagerer i en diskussion.
Sådan gør vi hos os – Skolen i Sydhavnen
Robert Walker, pædagog i indskolingen på Skolen i Sydhavnen, fortæller om, hvordan han bruger Klassetrivsels værktøj til at sikre sine elevers trivsel.
Læsetid: ca. 13 minutter
Den blinde orm
Den blinde orm er en social leg, der giver eleverne mulighed for at lære hinandens navne samt træne tiltro og tillid eleverne imellem. Forslag til alderstrin: 3.-10. klasse.
Billedassociation – Sociale lege
Billedassociation er en social leg, der giver eleverne mulighed for at få et indblik ind i hinanden associationsverdener. Legen kan også med fordel benyttes i fremmedsprogsundervisningen til at træne ordforråd. Legen kan nemt bruges i fjernundervisningen, da digitale billeder sagtens vil kunne anvendes. Billederne kan fx indsættes i en powerpoint eller lægges i en mappe, der er tilgængelig for eleverne.
Case “Michael”
Det følgende indeholder en kort fortælling om, hvordan en vejleder meget tidligt identificerede en problematik, der kunne have endt med at eleven Michael måtte droppe ud af gymnasiet. Ved hjælp af Klassetrivsel blev problematikken opdaget tidligt og vejlederen kunne gribe ind med tiltag målrettet Michaels situation, så han kunne få den støtte der var nødvendig for at han kunne gennemføre uddannelsen.