
Klassetrivselbloggen – vores bibliotek med artikler, indlæg og inspiration i trivsels- og relationsarbejdet.
Fireleddet Tovtrækkeri
Fireleddet tovtrækkeri er en social leg, hvor eleverne træner deres samarbejdsevner og deres strategitænkning. Forslag til alderstrin: 2.-10. klasse
Drengene mod pigerne
I dette blogindlæg kan du læse om, hvordan en lærer oplevede, at der var et problematisk forhold mellem pigerne og drengene i en klasse. Undervisningen blev forstyrret af en samlet drengegruppes adfærd, hvor tendensen var at drengene hakkede på pigerne og kommenterede pigernes deltagelse i undervisningen hånligt. Situationen gjorde at pigerne ikke følte sig tilpasse i læringsmiljøet.
Bananhospitalet – Sociale lege
Bananhospitalet er en social leg, der har til formål at træne elevernes evner til at samarbejde, træne koncentration og løse problemer i fællesskab. Forslag til alderstrin: 5.-10. klasse.
Babelstårnet – Sociale lege
Babelstårnet er en social leg, der kan anvendes for at alle elever skal blive set og at alle elever arbejder sammen og hjælper hinanden. Forslag til alderstrin: 2.-8. klasse.
Klassepuslespil – sociale lege
I Klassepuslespil øver eleverne samarbejde. Forslag til alderstrin: 3.-10.klasse.
Appelsin på lagnet – sociale lege
Appelsin på lagnet er en social leg der kan anvendes for at øve elevernes samarbejde, bevæge sig og grine sammen. Forslag til alderstrin: 4.-10. klasse.
Klassetrivsel som medierende led
Hvordan kan et værktøj som Klassetrivsel være med til at kvalificere dialogen mellem elever og deres lærere og/eller institutioner? Dette spørgsmål støder vi på ind i mellem på vores kontor. Derfor har et indlæg som dette fundet vej til tegnebrættet og nu bloggen. I indlægget vil vi komme omkring, hvorfor det i nogle sammenhænge er relevant at bruge et medierende redskab som Klassetrivsel, når man arbejder med mennesker, her særligt børn og unge.
Hvor går grænsen? Indlæg i GDPR-bloggen om spørgeetik
Vi, i Klassetrivsel, ønsker at formidle rammer for, at der kan gennemføres spørgeundersøgelser, hvor etikken er i orden og hvor børnene erfarer, at det er trygt og relevant at svare på en undersøgelse. Hertil er vores opfordring helt klar: Gennemfør trivselsundersøgelser med spørgsmål der er aktuelle for børnenes og de unges hverdag i klassen. Lad grundlaget være den positive interesse for børn og unges egen opfattelse af deres hverdag.
Information vedr. vedtag i sag om Arendal kommune og brug af Spekter
Dette er kopi af et informationsbrev sendt 4. november 2019, til vores norske kunder. Datatilsynet i Norge sendte i slutningen af oktober, et vedtag med forbud vedrørende en kommunes brug af spørgeundersøgelsen Spekter. Centrale punkter i vedtaget, var blandt andet kommunens praktiske pligter ved behandling af persondata og ordlyden i nogle af spørgsmålene i mobbeundersøgelsen der beder børnene om at navngive hhv. de der mobber og larmer.