Klassetrivselbloggen – vores bibliotek med artikler, indlæg og inspiration i trivsels- og relationsarbejdet.

Klassetrivsel som medierende led

Klassetrivsel som medierende led

Hvordan kan et værktøj som Klassetrivsel være med til at kvalificere dialogen mellem elever og deres lærere og/eller institutioner? Dette spørgsmål støder vi på ind i mellem på vores kontor. Derfor har et indlæg som dette fundet vej til tegnebrættet og nu bloggen. I indlægget vil vi komme omkring, hvorfor det i nogle sammenhænge er relevant at bruge et medierende redskab som Klassetrivsel, når man arbejder med mennesker, her særligt børn og unge.

læs mere
Hvor går grænsen? Indlæg i GDPR-bloggen om spørgeetik

Hvor går grænsen? Indlæg i GDPR-bloggen om spørgeetik

Vi, i Klassetrivsel, ønsker at formidle rammer for, at der kan gennemføres spørgeundersøgelser, hvor etikken er i orden og hvor børnene erfarer, at det er trygt og relevant at svare på en undersøgelse. Hertil er vores opfordring helt klar: Gennemfør trivselsundersøgelser med spørgsmål der er aktuelle for børnenes og de unges hverdag i klassen. Lad grundlaget være den positive interesse for børn og unges egen opfattelse af deres hverdag.

læs mere
Information vedr. vedtag i sag om Arendal kommune og brug af Spekter

Information vedr. vedtag i sag om Arendal kommune og brug af Spekter

​Dette er kopi af et informationsbrev sendt 4. november 2019, til vores norske kunder. Datatilsynet i Norge sendte i slutningen af oktober, et vedtag med forbud vedrørende en kommunes brug af spørgeundersøgelsen Spekter. Centrale punkter i vedtaget, var blandt andet kommunens praktiske pligter ved behandling af persondata og ordlyden i nogle af spørgsmålene i mobbeundersøgelsen der beder børnene om at navngive hhv. de der mobber og larmer.

læs mere