Administration i Klassetrivsel
Brugeradministrationen er en central og meget vigtig funktion for institutionens brug af Klassetrivsel.
Som brugeradministrator er det essentielt, at du kender funktionerne og har overblik over, hvem der har rettighed til hvad. Det er en vigtig opgave, men ikke en stor opgave.
De forskellige punkter er beskrevet i dette afsnit – velkommen som administrator!
Ansatte – om at oprette ny bruger
Hver institution har sin egen Klassetrivselkonto. Når en ansat på institutionen første gang logger ind med UNI-login på Klassetrivsel, oprettes en bruger som automatisk er tilknyttet institutionens Klassetrivselkonto. Det betyder, formuleret med andre ord, at brugeren opretter sin egen konto i Klassetrivsel første gang en bruger logger på Klassetrivsel med sit UNI-login.
Deltagerne (elever) der skal besvare en undersøgelse i Klassetrivsel
Når en bruger tilkobler en deltagergruppe til en undersøgelse, genereres engangsnøglerne automatisk.
-
- Engangsnøglerne kan hentes på undersøgelsen under fanen “Deltagere”
- Hver engangsnøgle er unik dvs. ny unik engangsnøgle til hver deltager for hver undersøgelse.
- Hver deltager logger ind – skriver elev.klassetrivsel.dk (og kommer da automatisk til svarsiden: https://app.klassetrivsel.dk/User/ShowLoginParticipantView?editionid=1) – i det sorte felt med deres egen unikke engangsnøgle.
Punktet ”Brugeradministration”
Under punktet ”Brugeradministration” vil brugere uden denne rettighed, finde information om, hvem der på institutionen har denne rettighed.
Hvis man har rettigheden, vil punktet ”Brugeradministration”, give adgang til at styre rettigheder for andre brugere på institutionen.
Vi anbefaler at 2-3 personer på institutionen er brugeradministratorer og derved kan:
-
- Tildele og fratage rettighederne ” Administrator for institutionen” og ”Adgang til alle undersøgelser” i forhold til andre brugere – dog ikke i forhold til egen bruger.
- Lukke en brugers adgang, genåbne en brugers adgang (f.eks. efter barsel) og slette en brugerkonto
Har ingen på skolen denne adgang, eller eneste vedkommende med denne adgang er stoppet på institutionen, skal institutionen kontakte Klassetrivsel på e-mail så hurtigt, som muligt, så rettigheden kan tildeles en anden af institutionen valgt bruger.
Punktet ”Adgang til alle undersøgelser”
Adgangen er udelukkende tiltænkt ledelse og institutionens Klassetrivsel ressourcepersoner (f.eks. AKT) som skal have det overordnede overblik over trivsel generelt på skolen og i alle klasser (oprettelse af undersøgelser og læsning af rapporter). Funktionen ”Adgang til alle undersøgelser” giver brugeren med rettigheden adgang til at se alle undersøgelser der er udgivet på institutionen. Brugeren får dermed mulighed for at have overblik over både hvad der spørges om og hvad alle deltagerne har svaret. Vi anbefaler, at det kun er relevante resursepersoner i Klassetrivsel og ledelsen, som får denne adgang – dvs. personer, der skal have det fulde overblik over trivsel og (systematisk) kortlægning af trivsel på institutionen. På Hjem-siden i venstre side er der et punkt med navne på eventuelle personer, der har rettigheden ”Adgang til alle undersøgelser”.
Da adgangen giver adgang til at se indholdet i alle institutionens undersøgelser, er det vigtigt, at I overvejer, hvem der har adgang til hvad i henhold til GDPR/ personværn. Anvend derfor ikke ”Adgang til alle undersøgelser” som nem måde at give en bruger adgang til en undersøgelse. Brugerne har allerede mulighed for enkelt at dele relevante undersøgelser og deltagergrupper med hinanden, så de kan samarbejde i teamet omkring f.eks. en klasse.
Institutionen har fuld kontrol og overblik over hvilke brugere, der ser hvad i Klassetrivsel. Trivselsundersøgelser kan nemt deles med andre brugere, som har adgang til institutionens Klassetrivselkonto. Nye brugere kan ikke automatisk se trivselsundersøgelser, andre har gennemført. En trivselsundersøgelse skal først deles med den nye bruger, for at vedkommende har adgang til undersøgelsen.