Fællesskabende didaktikker
Fællesskabende didaktikker
Sommerferien er slut, eleverne vender tilbage til det klassefællesskab, som de er en del af. I den forbindelse kan fællesskabende didaktikker være en måde at arbejde kontinuerligt med klassens generelle trivsel. Klassetrivsel kan benyttes som en måde at få indblik i klassens gruppedynamikker, og dermed understøtte læreren i sammensætningen af grupper, makkerpar og siddepladser.
God trivsel og tryghed i et klassefællesskab bidrager til et bedre undervisnings- og læringsmiljø. Med en fællesskabende didaktik kan du både indtænke det sociale fællesskab og undervisningssituationen på en og samme tid. Den fællesskabende didaktik rummer en samtænkning af undervisning, faglighed og udvikling af elevernes sociale kompetencer i et fællesskab.
Fællesskabende didaktik: Handler om det fælles, det skabende og didaktikken.
|
Fællesskabende didaktikker arbejder ud fra et princip om, at sociale og fællesskabende aktiviteter ikke er noget, der foregår parallelt med undervisningen, men er noget, der indtænkes i den måde undervisningen tilrettelægges på.
Det handler om at tænke arbejdet med klassens sociale liv ind i den daglige undervisning gennem fællesskabende didaktikker, hvor eleverne er en del af et lærende fællesskab.
Når børn starter i skole bliver de en del af en social kontekst, som først giver mening for det enkelte barn, når barnet kobler sig til læringsfællesskabet kropsligt og intellektuelt.
Fællesskabende didaktikker tilbyder et blik på undervisningen, hvor fællesskabet aktivt tænkes ind i arbejdet med fagene.
Fokus bliver på elevernes værdige og aktive deltagelsesmuligheder og de dynamikker, gruppen indeholder.
Foto: Canva
Fællesskabende didaktik udgøres ikke af en række faste greb og tilgange, men er afhængig af den konkrete situation og sammenhæng. Det er til gengæld muligt at indtænke en række elementer i planlægningen og organiseringen af undervisningen. Fra EMU lyder anbefalingen således:
Sådan kan du bl.a. tage ansvar for klassens fællesskab og sociale trivsel:
Kilde: https://emu.dk/grundskole/corona-gode-raad-til-undervisning/faellesskab-og-trivsel/opmaerksomhed-paa |
Brug Klassetrivsel til at blive klogere på klassens sociale dynamikker gennem trivselsundersøgelser og brug gruppedannelsesværktøjet til at sammensætte gode grupper og dermed understøtte den fællesskabende didaktik.
Henvisninger og videre læsning:
- https://www.ucn.dk/Files/Billeder/ucn/Kurser-og-videreuddannelser/F%C3%A6llesskabende-didaktikker-og-fleksible-l%C3%A6ringsmilj%C3%B8er-BUTM.pdf
- https://blog.folkeskolen.dk/blog-forskning-lisser-rye-ejersbo/faellesskabende-didaktikker/151825
- https://emu.dk/grundskole/corona-gode-raad-til-undervisning/faellesskab-og-trivsel/opmaerksomhed-paa
- https://www.saxo.com/dk/dialogisk-paedagogik_olga-dystheingunn-johanne-nesspreben-olund-kirkegaard_haeftet_9788772044323