Skole-/hjem samtaler

af

Skal du snart i gang med skole-hjemsamtalerne?

Her giver vi vores forslag til, hvilke fordele du får ved at benytte Klassetrivsel som forberedelse til dine samtaler.

 

Skab fælles forståelse og fokus

Du kan skabe fokus til skole-hjemsamtalen. En Klassetrivselundersøgelse giver indblik i elevperspektivet og ved at gennemfører en undersøgelse har du og forældrene mulighed for at have et fælles grundlag for samtalen. I kan derved få mere tid under samtalen til at aftale fælles strategier og handlinger ift. elevens trivsel og udvikling. Ved ikke at “spilde” tiden, kan forældrene også bedre få mulighed for at stille de spørgsmål de måtte have.

Stock foto

Er du ny lærer/pædagog?

Hvis du er ny lærer/pædagog, kan du bruge Klassetrivsel som et sikkerhedsnet. Du kan begrunde dine observationer og “mavefornemmelser” af eleverne og klassens generelle trivsel ud fra de oplysninger, som din undersøgelse viser. Husk at begynde i god tid, så du har god til til at læse og fortolke trivselsrapporten.

 

Også for erfarne lærere/pædagoger

Selvom du er en erfaren lærer, kan du selvfølgelig også bruge Klassetrivsel til at bekræfte/afkræfte dine “mavefornemmelser”. Vi har talt med en af dine “kollegaer”, der fortæller om, hvordan han har brugt Klassetrivsel til at få testet sine “synsninger”. Du kan læse vores blogindlæg, der blandt andet handler om dette.

 

Elevernes talerør

Du kan give dine elever et talerør gennem Klassetrivsel til samtalerne. Ved at have en undersøgelse, hvor eleven har svaret på, hvordan de oplever deres egen situation, har I allerede et udgangspunkt for en samtale. Du har mulighed for at stille uddybende spørgsmål til eleven om hendes/hans svar og eleven får mulighed for at fortælle endnu mere om, hvad der rører sig hos hende/ham. Samme tilgang kan selvfølgelig også danne grundlag for elevsamtaler.

 

Du kan altid finde vores vejledninger til, hvordan du opretter en undersøgelse i vores e-learning