
Klassetrivselbloggen – vores bibliotek med artikler, indlæg og inspiration i trivsels- og relationsarbejdet.
Hvor går grænsen? Indlæg i GDPR-bloggen om spørgeetik
Vi, i Klassetrivsel, ønsker at formidle rammer for, at der kan gennemføres spørgeundersøgelser, hvor etikken er i orden og hvor børnene erfarer, at det er trygt og relevant at svare på en undersøgelse. Hertil er vores opfordring helt klar: Gennemfør trivselsundersøgelser med spørgsmål der er aktuelle for børnenes og de unges hverdag i klassen. Lad grundlaget være den positive interesse for børn og unges egen opfattelse af deres hverdag.
Information vedr. vedtag i sag om Arendal kommune og brug af Spekter
Dette er kopi af et informationsbrev sendt 4. november 2019, til vores norske kunder. Datatilsynet i Norge sendte i slutningen af oktober, et vedtag med forbud vedrørende en kommunes brug af spørgeundersøgelsen Spekter. Centrale punkter i vedtaget, var blandt andet kommunens praktiske pligter ved behandling af persondata og ordlyden i nogle af spørgsmålene i mobbeundersøgelsen der beder børnene om at navngive hhv. de der mobber og larmer.
Alle veje fører til Rom – sociale lege
“Alle veje fører til Rom” er et gruppedynamisk eksperiment. Legen øver eleverne i gradvis at afstemme deres retningsvalg efter de andre elever.
Abe efter – sociale lege
Abe efter er en social leg der kan anvendes for at alle elever skal blive set, alle elever skal turde vise sig i gruppen. Eleverne lærer hinandens navne og øver på at koncentrere sig. Forslag til alderstrin: 1.-10. klasse.
Fra negativ til positiv selvopfattelse
Blogindlægget her vil sætte fokus på, hvordan du kan bruge en visuel tilgang til at arbejde med den enkelte elev. Det du skal til at læse, er en fremgangsmåde til hvordan to lærere arbejder med en enkelt elevs selvopfattelse. De bruger et visuelt værktøj til at illustrere for eleven, at virkeligheden faktisk ser anderledes ud, end eleven selv opfatter den.
Er arbejdet med trivsel baseret på mavefornemmelser eller fakta?
Forfatter: Lars du Jardin Nielsen. Artikel er første gang publiceret i Ung Psyke, marts 2019. Det er først, når man trives, at man er i stand til at lære. Netop dette er ideologien bag Klassetrivsel. Et digitalt værktøj udviklet med henblik på at forebygge og sikre øget trivsel i de danske institutioner.
Lyntoget – sociale lege
Lyntoget er en social leg der kan anvendes til at øve samarbejde. Forslag til alderstrin: 7.-9. klasse.
Den blinde slange – sociale lege
Den blinde slange er en social leg der kan anvendes til at øve samarbejde og kommunikation uden at kunne sige eller se noget. Forslag til alderstrin: 4.-9. klasse.
Klassens trivsel – når elevernes indbyrdes relationer er udfordret
Læreren fortæller i denne artikel om en 7-klasse, hvor hun oplevede eleverne ikke havde ret meget med hinanden at gøre. Eleverne gik oftest sammen i mindre grupper og ville ikke ret gerne arbejde sammen med andre end de faste venner. Læreren oplevede klassen manglede en fælles holdning til hvad der udgør en god klasse, og hvordan man opfører sig overfor hinanden.