De fire roller
De fire roller er en social leg, hvor eleverne lærer om de forskellige “roller” i en diskussion. Eleverne træner at argumentere for synsvinkler og hvordan man interagerer i en diskussion.
De 4 roller (Sociale lege)
Klassetrin: 7.-10. klasse
Antal elever: Grupper med fire
Varighed: 20 minutter
Brugsstoffer: En selvklæbende etiket til hver elev
Kompetenceudvikling:Eleven lærer at der findes forskellige ”roller” og hvordan de interagerer med hinanden i en diskussion
Beskrivelse
Læreren instruerer. Der dannes grupper på fire tilfældigt. Hver deltager får udleveret en selvklæbende etiket hvor der står et nummer (1-4) samt et papir med beskrivelse af rollen. Etiketten ligger på bordet foran eleven, papiret med rollebeskrivelsen må ikke vises til de andre i gruppen.
Rollerne kan være:
- Vær positiv overfor 2. Giv 2 ret i alt.
- Du skal starte diskussionen. Vær dominerende, men prøv alligevel at nå frem til en løsning.
- Du skal stort set være ligeglad. Er mest interesseret i at blive færdig.
- Vær negativ overfor 2. Gå i mod.
Diskussionsemnet kan være: Hvor skal den årlige klassetur gå hen/dødsstraf/skal det være frivilligt at deltage i idræt.
Spillet efterbehandles i plenum hvor alle 1. 2. 3. og 4. sidder sammen.
Variation:
Stort set alle emner kan tages op alt efter hvad der er aktuelt i klassen. Evt. kan en avisartikel eller anden tekst bruges som oplæg. De 4 rolletyper kan også varieres