Antimobbekampagne 3: I tilfælde af mobning eller mobbelignende situation
I tilfælde af mobning eller mobbelignende situation
Hos Klassetrivsel er vi optaget af elevernes trivsel, og vi har derfor lavet en kampagne omkring antimobning. Kampagnen indeholder forskellige tekster, som alle berører arbejdet med antimobning. Teksten her vil skiftere de forskellige pligter og krav, der er hvis man skulle være uheldig at stå med en konkret mobbesag.
I tilfælde af at en skole står med en konkret mobbesag eller en mobbelignede situation(1), er skolen forpligtet på bestemte handlinger. Skolen skal reagere, allerede når man konstaterer, at der foregår noget, som måske har karakter af mobning. En mobbelignende situation er karakteriseret ved et presset fællesskab og negativt samspil mellem eleverne, men hvor det endnu ikke går ud over bestemte elever.
Antimobbestrategi (en del af værdiregelsættet)
En antimobbestrategi skal være tilgængelig på skolens hjemmeside og indeholde retningslinjer for:
|
Hvad er skolen forpligtet på?
Hvis skolen bliver opmærksom på tegn på mobning eller lignende, skal skolen hurtigt gribe ind og iværksætte midlertidige tiltag. Skolen skal undersøge, hvad årsagen til problemerne er. Dernæst skal der udarbejdes en handlingsplan, som løbende skal revideres. Elever og forældre skal inddrages gennem processen.
Handlingsplan og midlertidige foranstaltninger
|
Hvorfor bruge Klassetrivsel ved konkret sag om mobning?
Klassetrivsel kan være med til at afdække en konkret sag om mobning eller anden mistrivsel. Klassetrivsel kan bidrage til at sikre, at alle involverede elever høres og lovgivningen overholdes. Værktøjet kan bidrage til at:
- Undersøge en bekymrende situation
- Afdække en konkret situation med mistrivsel og mobning
- Sikre alle elevers perspektiv
- Sikre at lærerens eller pædagogens perspektiv/mavefornemmelse ikke står alene
- Opnå et endnu bedre fundament for trivselstiltag
- Få overblik over tiltag
- Få overblik over effekten af tiltag og indsatser
Tegn på mobning eller lignende kan være:
Link til DCUM´s værktøj til at identificere mobning ⇒ https://dcum.dk/vaerktoejer-og-inspiration/hvornaar-er-det-mobning-og-hvornaar-er-det-bare-drilleri |
Klassetrivsel kan også benyttes, hvis skolen modtager en klage fra Den Nationale Klageinstans mod Mobning.
En skole kan modtage en klage:
https://dcum.dk/grundskole/klageinstans-mod-mobning-grundskole |
En undersøgelse i Klassetrivsel kan understøtte arbejdet med at afklare omfanget og karakteren af situationen med mobning eller lignende. Samtidig kan undersøgelsen i Klassetrivsel hjælpe med at stille relevante spørgsmål til eleverne, og derved kan man hurtigt tage temperaturen på klassens fællesskab og sociale miljø.
Klassetrivsel kan være med til at give et overblik over elevernes indbyrdes samspil og positioner via sociogrammerne. Værktøjet kan endvidere bidrage til at evaluere og dokumentere, hvorvidt de iværksatte tiltag har den ønskede effekt.
Se Antimobbekampagne 1 og 2 for inspiration til at arbejde forebyggende med antimobning.
Du kan desuden læse meget mere om Klassetrivsel og de mange forskellige funktioner, du kan benytte i arbejdet med dine elevers trivsel på klassetrivsel.dk.
|
Antimobbekampagnen indeholder følgende indlæg:
- Antimobbekampagne: Lovgivning
- Antimobbekampagne: Definition af mobning
- Antimobbekampagne 1: At sikre trivslen er den bedste antimobbestrategi
- Antimobbekampagne 2: Forebyggende arbejde i relation til at sikre trivsel og undgå at mobning opstår
- Antimobbekampagne 3: I tilfælde af mobning eller mobbelignende situation (dette indlæg)
Noter og referencer:
1: Se definition i Antimobbekampagne: Definition af mobning
2: Gælder ikke skoler med abonnement, eller skoler der har haft abonnement eller en prøveperiode inden for de sidste to år.