
Klassetrivselbloggen – vores bibliotek med artikler, indlæg og inspiration i trivsels- og relationsarbejdet.
Sådan gør vi hos os – Kolding Kommune
Læsetid: 7 minutter
Vi vil i det følgende beskrive, hvordan man I Kolding Kommune har gavn af at arbejde med Klassetrivsel. Klassetrivsel benyttes her som en del af den overordnede strategi i forvaltningen. Endvidere belyser vi også, hvordan man i kommunen oplever, det er at arbejde med Klassetrivsel – altså, de fordele forvaltningen oplever, at systemet bidrager med i forhold til at arbejde med elevtrivsel og læringsmiljø på kommunens skoler.
Klassetrivsel er stadig aktuelt under Covid-19 krisen
I dette indlæg giver vi forslag til, hvordan Klassetrivsel kan hjælpe lærerne/pædagogerne med at “tage temperaturen” på, hvordan eleverne har det. Vi håber, du kan bruge vores betragtninger i dit arbejde med elevernes fortsatte trivsel og læring her under skolelukningen.
Fireleddet Tovtrækkeri
Fireleddet tovtrækkeri er en social leg, hvor eleverne træner deres samarbejdsevner og deres strategitænkning. Forslag til alderstrin: 2.-10. klasse
Drengene mod pigerne
I dette blogindlæg kan du læse om, hvordan en lærer oplevede, at der var et problematisk forhold mellem pigerne og drengene i en klasse. Undervisningen blev forstyrret af en samlet drengegruppes adfærd, hvor tendensen var at drengene hakkede på pigerne og kommenterede pigernes deltagelse i undervisningen hånligt. Situationen gjorde at pigerne ikke følte sig tilpasse i læringsmiljøet.
Bananhospitalet – Sociale lege
Bananhospitalet er en social leg, der har til formål at træne elevernes evner til at samarbejde, træne koncentration og løse problemer i fællesskab. Forslag til alderstrin: 5.-10. klasse.
Babelstårnet – Sociale lege
Babelstårnet er en social leg, der kan anvendes for at alle elever skal blive set og at alle elever arbejder sammen og hjælper hinanden. Forslag til alderstrin: 2.-8. klasse.
Klassepuslespil – sociale lege
I Klassepuslespil øver eleverne samarbejde. Forslag til alderstrin: 3.-10.klasse.
Appelsin på lagnet – sociale lege
Appelsin på lagnet er en social leg der kan anvendes for at øve elevernes samarbejde, bevæge sig og grine sammen. Forslag til alderstrin: 4.-10. klasse.
Klassetrivsel som medierende led
Hvordan kan et værktøj som Klassetrivsel være med til at kvalificere dialogen mellem elever og deres lærere og/eller institutioner? Dette spørgsmål støder vi på ind i mellem på vores kontor. Derfor har et indlæg som dette fundet vej til tegnebrættet og nu bloggen. I indlægget vil vi komme omkring, hvorfor det i nogle sammenhænge er relevant at bruge et medierende redskab som Klassetrivsel, når man arbejder med mennesker, her særligt børn og unge.