Klassetrivselbloggen – vores bibliotek med artikler, indlæg og inspiration i trivsels- og relationsarbejdet.
Sådan gør vi hos os – Min Friskole i Ørum
Kunst, krop og elevers trivsel” er titlen på et masterprojekt fra DPU udarbejdet af Trine Kjær Skovgaard.
Trine Kjær Skovgaard er lærer på Min Friskole. Min Friskole er en nyetableret friskole, som ligger i Ørum på Djursland. Skolen rummer 165 elever fra 0. til 9. årgang.
Sådan gør vi hos os – Thorning Skole
På Thorning Skole har medarbejderne i fællesskab gennem en årrække etableret en samarbejds- og evalueringskultur, som har medført en bevægelse fra brandslukning og frustration til samarbejde og forebyggende indsatser.
Trivselsudfordringer håndteres i fællesskab, forældresamarbejdet er udvidet og styrket og ikke mindst, så bliver ingen elever overset i en travl hverdag.
Antimobbekampagne 3: I tilfælde af mobning eller mobbelignende situation
I tilfælde af at en skole står med en konkret mobbesag eller en mobbelignede situation(1), er skolen forpligtet på bestemte handlinger. Skolen skal reagere, allerede når man konstaterer, at der foregår noget, som måske har karakter af mobning. En mobbelignende situation er karakteriseret ved et presset fællesskab og negativt samspil mellem eleverne, men hvor det endnu ikke går ud over bestemte elever.
Antimobbekampagne 2: Forebyggende arbejde i relation til at sikre trivsel og undgå at mobning opstår
Mobning er et udbredt fænomen, og dansk forskning viser, at alle klasser har erfaring med mobning i en eller anden grad. Hvert niende barn oplever at blive mobbet, hvilket svarer til, at der i gennemsnit sidder et par stykker i hver skoleklasse, der har eller har haft den slags oplevelser.
Antimobbekampagne 1: At sikre trivslen er den bedste antimobbestrategi
Læs her, hvordan Klassetrivsel kan understøtte den enkelte skole i bestræbelserne på at sikre stærke og sunde børnefællesskaber og inkluderende læringsmiljøer ved at inddrage trivselsværktøjet i antimobbestrategien
Antimobbekampagne: Definition af mobning
I en dansk kontekst stammer det fællesskabsorienterede mobbesyn fra det tværfaglige forskningsprojekt eXbus (Exploring Bullying in Schools). Forskningsprojektet gik væk fra en udelukkende personpsykologisk tilgang til mobning og inddrog pædagogiske, socialpsykologiske og filosofiske vinkler i undersøgelsen af mobningens komplekse mekanismer. Projektet bygger ovenpå den hidtidige forskning og udvider mobbebegrebet.
Antimobbekampagne: Lovgivning på området
En skitsering af lovgivningsgrundlaget for udarbejdelse af værdiregelsæt, antimobbestrategi, handleplan ved konkret mobbesag og Den Nationale Klageinstans mod mobning.
De fire roller
De fire roller er en social leg, hvor eleverne lærer om de forskellige “roller” i en diskussion. Eleverne træner at argumentere for synsvinkler og hvordan man interagerer i en diskussion.
Sådan gør vi hos os – Skolen i Sydhavnen
Robert Walker, pædagog i indskolingen på Skolen i Sydhavnen, fortæller om, hvordan han bruger Klassetrivsels værktøj til at sikre sine elevers trivsel.
Læsetid: ca. 13 minutter