
Klassetrivselbloggen – vores bibliotek med artikler, indlæg og inspiration i trivsels- og relationsarbejdet.
Den blinde orm
Den blinde orm er en social leg, der giver eleverne mulighed for at lære hinandens navne samt træne tiltro og tillid eleverne imellem. Forslag til alderstrin: 3.-10. klasse.
Billedassociation – Sociale lege
Billedassociation er en social leg, der giver eleverne mulighed for at få et indblik ind i hinanden associationsverdener. Legen kan også med fordel benyttes i fremmedsprogsundervisningen til at træne ordforråd. Legen kan nemt bruges i fjernundervisningen, da digitale billeder sagtens vil kunne anvendes. Billederne kan fx indsættes i en powerpoint eller lægges i en mappe, der er tilgængelig for eleverne.
Case “Michael”
Det følgende indeholder en kort fortælling om, hvordan en vejleder meget tidligt identificerede en problematik, der kunne have endt med at eleven Michael måtte droppe ud af gymnasiet. Ved hjælp af Klassetrivsel blev problematikken opdaget tidligt og vejlederen kunne gribe ind med tiltag målrettet Michaels situation, så han kunne få den støtte der var nødvendig for at han kunne gennemføre uddannelsen.
En lærers beretning fra klasseværelset – Esben om Klassetrivsel
Læsetid: 6 minutter
Du kan her læse Esbens historie fra klasseværelset. Esben er lærer i en 6. klasse. Fra Skolevisioners side har vi valgt kun at kalde ham Esben og heller ikke nævne Esbens skole ved navn. Det har vi valgt, fordi vi gerne vil sørge for, at Esbens elever ikke skal kunne genkendes. Selvom Esben og hans klasse herved bliver anonyme, så kan hans erfaringer med Klassetrivsel absolut sagtens være inspirerende og vi håber du har lyst til at læse med
Sådan gør vi hos os – Nyborg Kommune
Læsetid: 7 minutter
I denne tekst kan du læse om, hvordan der arbejdes med Klassetrivsel i Nyborg Kommune.
Vi har talt med Jeppe Dørup, der arbejder på Heldagsskolen i Nyborg Kommune, og han fortæller os, hvordan de arbejder hos dem og om hvordan og hvorfor de bruger Klassetrivsel i deres kommune.
Sociale lege – De bedste ligheder
De bedste ligheder er en social leg, der skærper elevernes koncentration og giver dem mulighed for at udfolde deres kreativitet og give fantasien frit slag. Forslag til alderstrin: 7.-10. klasse.
Sådan gør vi hos os – Toftir Skuli (Færøerne)
Læsetid: 6 minutter
Er du ny bruger af Klassetrivsel eller overvejer du et abonnement, så kan du her læse lidt om, hvordan det er at være ny bruger af værktøjet, samt få viden om, hvordan andre nye brugere har grebet værktøjet an og er gået i gang med at bruge det.
Sådan gør vi hos os – Middelfart Kommune
Læsetid: 5 minutter
Vi har interviewet Allan Schlosser fra Middelfart Kommune, og vil i det følgende fortælle dig om, hvordan han i samarbejde med skolerne benytter Klassetrivsel i det daglige arbejde som læringskonsulent.
Vi håber, at Allans fortælling kan inspirere dig og vise hvor mange forskellige tilgange, der kan være til at bruge Klassetrivsel, når man har et abonnement.
Sådan gør vi hos os – Skæring Skole
Læsetid: 4 minutter
Vi gennemgår hvordan Steffen Sax har implementeret Klassetrivsel i det daglige arbejde med elevernes trivsel og læringsmiljø på Skæring skole, og hvilke fordele han og hans kolleger på skolen fremhæver i forbindelse med at arbejde med Klassetrivsel.